Participatory urbanism. A complex pedagogical aproach

Urbanismo participativo. Una aproximación pedagógica compleja

Main Article Content

Abstract

The representative forms of the State during modernity have restricted citizen participation in the processes of creation and production of the city; however, the current denomination of the Social State of Law in Colombian legislation tends to allow greater relevance in it. It is then about presenting in this essay, an academic curricular scheme that conceives citizen activism in the idea of ​​exercising "the right to the city" enunciated by Henri Lefebvre. For this, in the spatial emphasis that characterizes the academic training of architects, we consider essential the perspective of the triallectic of perceived-conceived-lived spatiality that Edward Soja handles in the academic interest of privileging space beyond considering it a simple environmental container element of human activity. As a complement to strengthen the formative competencies of students, we introduce in an articulated way the principles of a complex system in the manner of Edgard Morín, the dialogic, hologrammatic and recursion principle to revalue or resignify the argumentative and analytical skills that founded the idea of urbanism as a modern technocratic ideology.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Javier Alonso Bohórquez Rueda

Arquitecto, Universidad Católica de Colombia. Doctor en Educación, Universidad de la Salle (Costa Rica). Magister en Creatividad e Innovación, Universidad Fernando Pessoa (Portugal).

Jorge Ariel Moreno Plazas

Geógrafo, Arquitecto Especialista en Pedagogía del Diseño

References (SEE)

Asher, F. (2000). Ensayo sobre la sociedad contemporánea. París: Ed. L´eube.

Benach & Albet, (2010). La perspectiva postmoderna de un geógrafo radical. Barcelona: Icaría, Espacios críticos.

Borja, J. (2003). La ciudad conquistada. Madrid: Alianza Editorial.

García, M.; Fairen, V. (1980). Estructuras Disipativas algunas nociones básicas/1. Revista el Basilisco, 10, 8-13. Recuperado de http://www.fgbueno.es/bas/pdf/bas11002.pdf

Dieterich S. (2005). El Socialismo del Siglo XXI. Bogotá: Fundación para la Investigación y la Cultura (FICA).

Gausa, M., et al., (2005) Metapolis: Diccionario de arquitectura avanzada. Madrid, Actar.

Gómez, T. (2010). El nuevo paradigma de la complejidad y la educación. Una mirada histórica. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, Volumen 9 (25). 183-198

Hernández, A. (2008). De la dialéctica a la trialéctica del espacio: aproximaciones al pensamiento de M. Santos y E. Soja. En Tras las huellas de Milton Santos (p. 84-97).

Barcelona: Antropos. Recuperado de http://pdfhumaniddes.com/sites/default/files/apuntes/HernandezCordero.pdf

Jiménez, S. (2006). El proyecto arquitectónico aprender investigando. Cali: Universidad de San Buenaventura.

López, R. (2012). Las teorías urbanas, un tema transdisciplinario, no neutral. Cátedra Sur: Universidad Autónoma Metropolitana y Universidad Nacional de General

Sarmiento. Memorias. Recuperado de: http://w.w.w.ungs.edu.ar/catedrasur/wp-content/uploads/2012/11/3_LOPEZ-RANGEL_VF.pdf

Llano, J. (01 de abril de 2010). El Espacio Vivido, por Juhani Pallasmaa. (Mensaje en un blog). Recuperado de https://cartografiasurbanas09.wordpress.com/2010/04/01/el-espacio-vivido-por-juhani-pallasmaa/

Molano, F. (2016) El derec ho a la ciudad: de Henri Lefebvre a los análisis sobre la ciudad capitalista contemporánea. Revista Folios, (44), 3-19.

Morin, Edgar. (1981). El método I. La naturaleza de la naturaleza. Cátedra. Madrid.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Editorial Santillana. UNESCO.

Prigogine, I. (1974) Introducción a la termodinámica de los procesos irreversibles. Madrid, Selecciones científica.

Reyes, C. (2011, 29 marzo). La ciudad viv. Urbanismo emergente o “Tactical Urbanism”. Recuperado de: http://w.w.w.laciudadviva.org/blogs/?p=9651

Soja, E. (2008). Posmetrópolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones. Madrid: Traficantes de sueños.

Torres, C. (compilador) (2000). La ciudad: Hábitat de diversidad y complejidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Vigotsky L. (1979). El desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Barcelona: Critica.

Cited by